Waarom als bedrijf een huisstijl en logo ontwerpen?

Waarom als bedrijf een huisstijl en logo ontwerpen?

Waarom zou je een huisstijl en logo ontwerpen? De volledige presentatie van een organisatie in de breedste zin van het woord is beter te vatten onder de noemer ‘huisstijl’. Deze identiteit manifesteert zich in alle lagen van een organisatie, van de receptioniste die de telefoon opneemt, tot de landelijke televisie reclames.

Het ontwerpen van een huisstijl is vakwerk en een specialisme. Veel beginnende zelfstandig ondernemers knutselen in het begin zelf een huisstijl in elkaar, of laten iets door ‘hun buurjongetje van 16’ in Photoshop maken. De praktijk wijst uit dat een professioneel ontworpen huisstijl essentieel is voor de groei en het voortbestaan van elk bedrijf.

Waarom heeft uw bedrijf een huisstijl nodig?

Een huisstijl, of ‘corporate identity’, is de manier waarop een bedrijf zich dus visueel presenteert. Dat kan op veel manieren, zoals door gebruik te maken van een bedrijfslogo, vaste kleuren en standaard lettertypes die op meerdere dragers worden geplaatst, waardoor een bedrijf een herkenbare ‘smoel’ krijgt. De keus aan huisstijldragers is onbeperkt. Voorbeelden zijn o.a. visitekaartjes, flyers, jaarverslagen, enveloppen, brochures en een website.

Werken met een professionele huisstijl kent een aantal belangrijke voordelen:

  • Een huisstijl stelt u in staat een goed en professioneel bedrijfsimago op te bouwen bij alle doelgroepen die voor uw bedrijf belangrijk zijn, zoals bestaande klanten, prospects, toeleveranciers en potentiële werknemers.
  • U onderscheidt zich met een huisstijl van uw concurrenten en wordt dus een herkenbare speler in uw branche.
  • Tijdens de ontwikkeling van een huisstijl bepaalt u welke media uitingen u echt nodig heeft. Op deze manier wordt het ontwerp van de huisstijl een perfecte weerspiegeling van uw bedrijf.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*